Pistacje

najciekawsze fakty 


by Machelko

We wcześniejszym wpisie opowiadaliśmy o zaletach, jakie ma spożywanie masła z orzechów. Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z ich rodzajów – orzechom pistacjowym. Jakie właściwości mają pistacje i dlaczego dużo kosztują ? Na te pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.


Badania laboratoryjne na ponad 13 tysiącach dorosłych osób w latach 1999 - 2004 wykazały, że konsumpcja orzechów pistacjowych jest powiązana z lepszym przyswajaniem minerałów i mikroelementów oraz lepszymi wynikami na wskaźnikach określających ogólny stan zdrowia. Jedząc pistacje albo zrobione z nich masłow w ilości siedmiu gramów dziennie poprawiamy stan układu pokarmowego i bilansujemy dietę.

pistacje

Jakie właściwości mają pistacje? Co je wyróżnia?

Orzechy pistacjowe w przeciwieństwie do innych orzechów takich jak migdały, orzechy ziemne, laskowe, czy orzechy makadamia są mało tłuste. Pistacje zawierają 45g tłuszczu w 100 gramach a ponad 60 % z nich to tłuszcze mające pozytywny wpływ na układ sercowo– naczyniowy. Są również czynnikiem wspomagającym odchudzanie. Badania wykazały, że osoby spożywające orzechy albo masło pistacjowe szybciej tracą na wadze i mają mniejszy problem ze zmianą diety.

No dobrze, ale jak to się przekłada na kalorie? 100 gramów pistacji dostarcza nam 562 kcal. Co więcej oferują nam te zielone orzeszki? Całkiem sporo, ponieważ pistacja zawiera przeciwutleniacze neutralizujące wolne rodniki w naszym organizmie. Im więcej przeciwutleniaczy, tym mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór.

Są przyjazne cukrzykom, gdyż mają niski indeks glikemiczny i mogą być bez wahania wprowadzone do ich diety. Co wyróżnia orzechy pistacjowe? Są źródłem karotenoidów– luteiny i zeaksantyny, wspomagających pracę oczu i zmniejszających ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej.

Wartości odżywcze pistacji (w 100 g)

  • Wartość energetyczna - 562 kcal

  • Białko ogółem - 20.27 g
  • Tłuszcz - 45.39 g
  • Węglowodany - 27.51 g (w tym cukry proste 7.66)
  • Błonnik - 10.3 g

Witaminy

  • Witamina C – 5.6 mg

  • Tiamina – 0.870 mg
  • Ryboflawina – 0.160 mg
  • Niacyna - 1.300 mg
  • Witamina B6  - 1.700 mg
  • Kwas foliowy -  51 µg
  • Witamina A – 415 IU
  • Witamina E – 2.30 mg

Minerały

  • ​Wapń – 105 mg

  • Żelazo - 3.92 mg
  • ​Magnez - 121 mg
  • ​Fosfor - 490 mg
  • ​Potas - 1025 mg
  • ​Sód – 1 mg
  • ​Cynk - 2.20 mg

 Jak rosną pistacje?

Pistacja jest orzechem rosnącym na drzewach. Pochodzi z Anatolii - historycznej krainy znajdującej się na Półwyspie Azja Mniejsza (dzisiejsza Turcja). Stamtąd ich uprawa zawędrowała do Grecji, Imperium Rzymskiego i w końcu rozprzestrzeniła się na całą Europę w czasach średniowiecznych. Do Ameryki drzewa pistacjowe przywieziono dopiero w XVI wieku. Pistacje uprawiane są do dzisiaj na całym świecie, a szczególnie w Afganistanie, Pakistanie, Indiach, Iranie, Turcji, Grecji, we Włoszech i w Stanach Zjednoczonych. Niezmiennie stanowią dobrą opcję na szybką przekąskę w zabieganym świecie.

drzewo pistacjowe

 Pistacje prażone

Większość oferowanych na rynku produktów to pistacje prażone. Niestety, poddanie ich temu procesowi (by podkreślić ich walory smakowe, czy kolor) minimalizuje właściwości prozdrowotne. Badania wykazały, że prażenie powoduje zanik 40% przeciwutleniaczy i fenoli, 90% zanik proantocyjanidyny i duży spadek witaminy C. W związku z tymi problemami wprowadzono nowy sposób obróbki orzechów pistacjowych– prażenie ich parą. Ta metoda pozwala na zachowanie większości wartości odżywczych przy jednoczesnej ochronie i wzbogaceniu walorów smakowych.

Copyright 2017, Machelko   -   Disclaimer